سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهان هستی(کیهان)

از زمان های دور تا کنون دانشمندان در حال تحقیق درباره فضا بودند.آن زمان درباره گِردی یا صاف بودن آن بحث می کردند.الان هم سر این که دورترین نقطه ای که میتوان رفت کجاست؟ اما انسان همواره به دنبال کشف حقایق بیشتری درباره ی جهان بوده و خواهد بود.

در اینجا به چند مورد از حقیقت های عجیب درون فضا اشاره می کنیم:

1. صداهای هراس انگیز در فضا: آژانس فضایی ناسا برای شنیدن آنچه که در فضا می گذرد، از شیوه ای به نام صوتی سازی داده ها به منظور دریافت سیگنال از امواج رادیویی، امواج پلاسما و میدان های مغناطیسی استفاده کرده و این سیگنال ها را تبدیل به قطعات صوتی می کند.


15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

 

صداهای مختلفی در این قطعات صوتی شنیده می شود، از جیغ هایی شبیه به صدای آژیر آمبولانس گرفته تا بیپ هایی که گویی صدای سفینه ی آدم فضایی ها هستند.

2. غروب خورشید در سیاره ی مریخ به رنگ آبی است:

اولین تصویر رنگی کاوشگر کیورسیتی مارس از غروب خورشید در سیاره ی مریخ در سال 2015 نشان می دهد که غروب های این سیاره به رنگ آبی است.


15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

 

3. فضا همیشه سرد نیست و در واقع می تواند خیلی هم گرم باشد:

در تاریک ترین بخش فضا، دما می تواند به حدود منفی 234 درجه ی سانتیگراد برسد. اما اگر در برابر نور خورشید در نزدیکی کره ی زمین باشید، دمای فضا بسیار گرم و در حدود 121 درجه ی سانتیگراد خواهد بود. لباس فضانوردان به رنگ سفید است تا گرمایی که بر بالای کره ی زمین با آن مواجه می شوند را بازتاب دهد.


15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

 

4. ایستگاه فضایی بین المللی به اندازه ی یک زمین فوتبال است:

ایستگاه فضایی بین المللی نزدیک به 109 متر طول دارد یعنی حدود 90 سانتیمتر کوچک تر از یک زمین فوتبال امریکایی است. این ایستگاه فضایی حدود 419 تن وزن دارد و بزرگترین دست ساخته ی بشر در فضا محسوب می شود.

 

تاکنون 230 نفر از کشورهای مختلف برای انجام تحقیقات و مأموریت ها در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشته اند.


15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

 5. در مرکز کهکشان راه شیری ده ها هزار سیاهچاله وجود دارد:

تحقیقات جدید نشان داده است در مرکز کهکشان راه شیری ده ها هزار سیاهچاله وجود دارد.

سیاهچاله ها را به خودی خود نمی توان پیدا کرد چون به نور اجازه ی گریز نمی دهند. اما زمانی که در کنار یک ستاره قرار می گیرند، دانشمندان می توانند با استفاده از پرتوهای ایکس آن ها را پیدا کنند.

در مرکز کهکشان راه شیری صدها سیاهچاله در کنار ستاره ها و 10 هزار سیاهچاله ی منزوی وجود دارد.

 

15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

6. احتمالا بیش از یک سپتیلیون ستاره در جهان وجود دارد:

کهکشان راه شیری نزدیک به 100 بیلیون ستاره دارد. اگر این مقدار را به رقم ارزیابی شده از تعداد کهکشان ها در جهان قابل رؤیت (10 تریلیون در معقولانه ترین حالت) اضافه کنیم، به عددی با 24 صفر در مقابل 1 آن می رسید یعنی یک سپتیلیون.

دانشمندان معتقدند احتمالا این عدد بسیار کمتر از مقدار حقیقی است چون با پیشرفت تکنولوژی کهکشان های بیشتری کشف خواهد شد.


 

15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

7.فضا مملوء از زباله شده است:

فضا مملوء از زباله های فضایی مثل تکه های موشک ها و ماهواره های از کار افتاده است. این زباله ها با سرعت 28163 کیلومتر در ساعت به دور زمین می چرخند.

طبق اعلام شبکه ی مراقبت فضایی امریکا، تعداد این زباله ها به 23 هزار عدد می رسد و اندازه ی آن ها بزرگ تر از یک توپ بیس بال است.

این زباله های فضایی خطرناک هستند چون یک برخورد میان آن ها کافی است تا زنجیره ای از این زباله ها با یکدیگر برخورد کنند. در اثر این اتفاق ابری مملوء از زباله در فضا به وجود می آید که سفرهای فضایی را بسیار مخاطره آمیز می کند. این مسأله پیش درآمد فیلم «جاذبه» با بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی بود.

 

بخض اعظم این زباله های فضایی متعلق به کشورهای امریکا، روسیه و چین است.


15 حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

منبع:روزیاتو خدانگهدار